Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Bouřka a blesky na moři
 
      V červnu a červenci 2025 dosáhly povrchové teploty Středozemního moře vysokých hodnot. Jedním z důsledků je nárůst bouřek. Co by měli kapitáni dělat pro ochranu před blesky? Jak minimalizovat riziko zásahu bleskem? A jak se před ním nejlépe chránit sebe i loď?

 
Celý středomořský prostor zaznamenal nedávno rekordní mořské teplo, známé také jako mořská vlna veder. V nadcházejících týdnech se na tom moc nezmění; i nadále se očekávají zvýšené teploty vzduchu a vody. Teplé moře dodává bouřkám dodatečnou energii - proto se mohou častěji vyskytovat potenciálně silné letní bouřky, přívalové deště a vichřice, zejména v pobřežních oblastech.
Z tohoto důvodu by kapitání měli před plavbou pravidelně kontrolovat počasí na všech dostupných kanálech. Pokud jsou vydána varování před bouřkami, je třeba je brát vážně a včas zamířit do dobře chráněných přístavů nebo vhodných zátok.

Co je však třeba dodržovat na (plachetnici), když během bouřky udeří blesk? Jak mohu případně předem zabránit nebo minimalizovat škody? Mám při bouřce vůbec zůstat na palubě?
Úder blesku do plachetnice je sice vzácný, ale extrémně nebezpečný.
Plachetnice se svými vysokými stěžni jsou nejen na moři vystaveny nebezpečí a působí na blesky jako antény. Pokud blesk zasáhne stěžeň, hledá si nejkratší cestu k zemi - u plachetnice obvykle od stěžně přes části takeláže do vody.
Při tom vznikají velmi vysoké elektrické proudy, které mohou zničit elektroniku, vypálit díry do trupu nebo stěžně, způsobit požár a ohrozit osoby na palubě.

Podle údajů pojišťovny Pantaenius škody způsobené bleskem přibývají. V posledních letech se počet těchto událostí ztrojnásobil. Relativní podíl na celkové výši škod dnes již činí přibližně deset procent a má stoupající tendenci.
Doporučuje se řádně nainstalované zařízení na ochranu před bleskem
Dopady přímého nebo nepřímého zásahu bleskem se mohou značně lišit, ale často představují značné nebezpečí pro lidi a materiál, varuje pojišťovna. I několik dní po nepozorovaném zásahu bleskem se může stát, že lodě u mola náhle klesnou ke dnu. Vše ale není jen otázkou štěstí, proto se doporučuje řádně nainstalovaný systém ochrany před bleskem.

Technicky funkční ochrana před bleskem je obvykle zajištěna kombinací hromosvodu a přepěťové ochrany. Toho se dosáhne tím, že všechny vodivé části na palubě jsou propojeny mezi sebou i s uzemněním, a tím jsou uvedeny na jednotný elektrický potenciál.
V závislosti na požadované třídě ochrany a vlastnostech lodi je třeba namontovat jednu nebo více záchytných tyčí z mědi nebo oceli na vrchol stěžně a další exponované části. Přes záchytnou tyč je pak energie blesku odvedena do uzemnění; na plachetnicích se to děje přes kovový stěžeň a přes lanoví.

Na plachetnice s dřevěným stěžněm a motorové jachty je montován měděný kabel k odvodu proudu směrem k uzemnění
Plachetnice s dřevěným stěžněm a motorové jachty by podle doporučení společnosti Pantaenius měly mít namontovaný měděný kabel k odvodu proudu směrem k uzemnění. V každém případě je třeba dbát na dostatečné dimenzování záchytné tyče (tyčí) a odvodů. Uzemnění se provádí pomocí ocelového trupu, vloženého uzemňovacího plechu nebo kýlu.

Pojistky proti přepětí by navíc chránily následně připojená zařízení, jako jsou navigační zařízení, osvětlení lodi a další elektrická zařízení připojená na palubě, radí pojistitel. Tato forma ochrany před bleskem zabraňuje škodám, které mohou vzniknout v důsledku indukčních a kapacitních přepětí, pokud by blesky udeřily v bezprostřední blízkosti jachty.

V přístavech byste měli zůstat pokud možno na bezpečných molech, v dostatečné vzdálenosti od kovových stěžňů jiných lodí. Obecně platí: v žádném případě se nedotýkejte stěžně ani kovových částí lodě. Zejména byste se měli vyhýbat oblasti u a pod patou stěžně (pokud je například na palubě), kde je aktivní odvod. Osoby na palubě by měly zaujmout nízkou pozici, pokud možno v kajutě - a dostatečně daleko od kabelů, kovových částí a takeláže.

Pro jachty, které kotví v chráněné marině nebo jsou přivázány k bezpečné kotevní bóji, platí: loď/jachta by měla být odpojena od pobřežního proudu, všechny pojistky by měly být vypnuté a všechna elektrická zařízení odpojená od palubní sítě. Dále by měly být vypnuty všechny hlavní spínače (servis, motor, generátor, příďový propeler, kotevní vrátek, atd.).

Mobilní telefony by měly být odpojeny od nabíjecích kabelů, ruční vysílačky by měly být odstraněny z nabíjecí stanice; pokud možno by měla být od palubní sítě odpojena také navigační elektronika, to platí i pro všechny síťové kabely. Kompaktní elektronika by měla být uložena v uzavřené kovové krabici - v nouzi postačí i palubní trouba.
Jen tak lze zajistit, že při zásahu bleskem nedojde k poškození celé elektroniky a že po zásahu bleskem budou alespoň některé části elektroniky opět použitelné.

Poznámka čtenáře (fyzika): "I když při bouřce kotvíte v chráněné zátoce a blesk udeří do stromu na břehu, elektrická pole blesku mohou zničit vše, co je elektronické". V takovém případě by pak v případě zranění na palubě a poškození námořního rádia byl "funkční mobilní telefon z trouby s aplikací Sea-Help a funkcí SOS požehnáním".

Skipperi, kteří nejsou v bezpečí (což může být i v marině nebo u kotevní bóje), by měli nastartovat motor, aby v daném případě mohli pomocí motorové síly snížit tah na kotevní lana. I zde však platí: nepoužívané/nepotřebné elektrické přístroje, jak je uvedeno výše, by měly být bezpodmínečně odpojeny od palubní sítě.

Závěrem je třeba i úspěšně absolvovanou bouřku nepodcenit. Pokud do lodi uhodil blesk, je třeba následně pečlivě zkontrolovat elektrické a elektronické zařízení a trup lodi. Je také třeba věnovat pozornost vlasovým trhlinám v trupu z laminátu. V případě potřeby je třeba pověřit kontrolou odbornou firmu. Důležité: nezapomeňte neprodleně kontaktovat pojišťovnu - mnoho pojistných smluv kryje škody způsobené úderem blesku. Za tímto účelem je třeba pořídit fotografie a předložit je spolu s žádostí o pojistné plnění.

redakce lode.cz, sea-help.eu

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>