Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Plavby
Sasko-Anhaltsko je proti zastavení výstavby labské vodní cesty
 
      Německá spolková země Sasko-Anhaltsko ostře protestovala proti středeční dohodě německých koaličních partnerů definitivně zastavit výstavbu labské vodní cesty.

 
Sasko-Anhaltsko takové rozhodnutí považuje za ekonomicky nezodpovědné a z dopravního hlediska za neekologické. "Jde o nezodpovědné poškozování hospodářství naší spolkové země," prohlásil podle agentury AP sasko-anhaltský ministr hospodářství Horst Rehberger v Magdeburku.

Zastavení výstavby splavňování Labe a vodních stupňů na jeho přítoku Sále znamená odklon od vodní nákladní dopravy. To ohrožuje existenci mnoha podniků, které se na březích obou řek usídlily. Od začátku 90. let zde investovaly soukromé podniky na 600 miliónů eur do říčních přístavů a překládacích zařízení, a vytvořily tak v Sasku-Anhaltsku tisíce pracovních míst. To vše je nyní bezprostředně ohroženo, varoval Rehberger. Podle jeho slov se počítalo s tím, že jakmile úpravy vodní trasy umožní na Labi a Sále celoroční provoz, podniky podél těchto řek zvýší lodní dopravu materiálu o 2,5 miliónu tun ročně. To by mělo vysoce kladný ekologický dopad, protože deset lodí denně s nosností po 1000 tun by na silnicích a dálnicích nahradilo konvoj 400 těžkotonážních kamiónů, rovněž denně.

K roku 2010 dokonce odborníci prognostikovali pro podniky v Posálí říční přepravu čtyř miliónů tun za rok, především v položkách cement, soda, chemikálie, kamenivo, zemina a kaolín. Většina z toho se nyní bude přepravovat po silnici. Na zastavení výstavby labské vodní cesty na německém území se ve středu dohodli během koaličních jednání sociální demokraté (SPD) a Zelení. Tato dohoda, která zjevně představuje ústupek SPD Zeleným, má být zakotvena v nové koaliční smlouvě. Plány na další regulaci Labe vláda pozastavila hned po letošních povodních a původně se měly přehodnotit počátkem příštího roku. Podle Zelených a ekologických organizací se tak dospěje k lepší ochraně lužních lesů v Polabí a přispěje se k protipovodňové ochraně. Na rozdíl od značně regulovaného toku v Čechách si řeka na německém území uchovává převážně přírodní ráz s poříčními nivami a je tak po značnou část roku nesplavná.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>